fredag 30 mars 2012

Vad Wonwon saknar från HK

2005 gjorde vår familj en resa till Hong Kong/Kina, och oj vilken fantastisk kultur det är att få uppleva på plats! Föreställ er allt gott, sött, finurligt och nytt ni kan tänka er och multiplicera sedan med tusen - då har ni fått en liten bit av Hong Kong.

Hur som helst, efter den resan kan jag titt som tätt komma på mig själv med att sakna vissa saker från HK så otroligt himla mycket. Ibland lyckas jag tygla denna saknad, men bara för att den i de mest oväntade stunder ska komma tillbaka och träffa mig i full kraft igen. Därför tillägnas detta inlägg åt min all-time number one saknad: 

Mmmmm. Visst ser det otroligt läckert ut? Bilden kommer härifrån

För de som inte vet vad Bolo Bao är så är det en slags asiatisk smördegsbakelse med den mest gudomliga och knapriga "garnering" på ovansidan. Rakt översatt betyder Bolo Bao ungefär Ananas Bulle, men det finns inga ananasbitar alls att skåda i ingredienslistan, och om jag ska vara ärlig påminner Bolo Bao inte det minsta om ananas. 

En bra gjord Bolo Bao är knaprig på ovansidan och underbart mjuk och liksom fluffig i själva bullen. Garneringen ska efter den första knaprigheten nästan smälta i munnen. Men det bästa inför en Bolo Bao-upplevelse är nästan doften; I HK har man en kedja med konditorier som finns i nästan varje tunnelbanehållplats, och doften som sprider sig i de svala underjordiska lokalerna av varm, nybakad och fräsch Bolo Bao är oemotståndlig, i alla fall för mig!

Och länge var jag sorgsen i hjärtat för att Bolo Bao bara gick att drömma om här i Sverige - jag kunde seriöst drömma om Bolo Bao på nätterna! >______< Men nu på det senaste har jag och kusinen (som är en lika stor fantasts som jag när det gäller denna bakelse) kommit på hur man bakar egna, så lite räddade är vi i alla fall. 

Om ni har möjlighet att testa på Bolo Bao - GÖR DET!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...